– Grunnpensum for alle som leverer opplevelser!

Extra-special-Nytårs-bonus-anmeldelse ved Johan Høgåsen-Hallesby. Johan har bakgrunn i ulike startups og designbyrå. Han er i dag CTO i Urban Infrastructure Partner (UIP) som blant annet har lansert den nye bysykkelordningen i Oslo. I fjor var Johan med på å starte Kom Inn – et initiativ som lar folk møtes for å øve på norsk over middagsbordet.

johan-anmeldelse-bok

Dette er en jo bok om opplevelsesdesign, så hvordan var din opplevelse av Jakten på känslan?

– For en som har et noe anstrengt forhold til anekdotiske casebeskrivelser, TED-talks og for mye innpakning gikk jeg litt skeptisk inn i det, men kom jaggu positiv ut på andre siden. Den funker veldig bra som en grunnbok i hva det innebærer å bygge meningsfulle opplevelser og jeg tror mange vil ha glede av den.

– Det er en spesifikk styrke for boken at den er ganske agnostisk på fag og begreper. I stedet for å snakke om dette avgrenset, innenfor en fagdisiplin eller for å promotere det siste markedsføringsbuzzordet, går boken bredt til verks og blir enklere tilgjengelig og relevant for et større publikum.

Hva tar du med deg fra denne boka som er relevant for deg?

– Jeg har jobbet med ulike former for UX og tjenestedesign i 10-15 år, men boken var en god påminnelse om hvordan man lett mister eller går på kompromiss med noen av disse perspektivene når man står midt i det. For konsulenter og reklamebyråer som kun lever i post-it workshops er det lett å mene om dette gjennom power-pointer. Det er noe helt annet å lese det med føttene godt planta på tjeneste/produktsiden. Personlig ble jeg også veldig glad for å se igjen Peak-end rule, en av mine favoritttommelfingerregler!

Jeg har sagt at jeg vil ha både søte og sure tilbakemeldinger, kan du gi meg noen sure?

– Javisst, selv om det ikke er spesielt surt. På baksiden loves vi at opplevelsesdesign er en gullgruve, men gjennom boken kunne vi gjerne gått mer i dybden på hvordan dette leder til økonomisk verdiskapning. Jeg synes også den siste delen, hvor ting blir konkret overførbart, er den sterkeste.

Er det noen du tenker vil ha spesielt god nytte av å lese denne boka, og hvorfor?

– Det er en introduksjonsbok som vil egne seg for mange yrker – spesielt de som leverer tjenester av noe slag. Alt fra retail til NAV-kontor. Men det slo meg flere ganger at dette er en bok mange studenter vil ha glede av. Den gir gode knagger som funker fint å kombinere med flere ulike fagretninger.

Kan du gi meg en oppsummerende oneliner vi kan trykke på omslaget til andre opplaget?

– Grunnpensum for alle som leverer opplevelser av noe slag!